kuredah hutan ranting rindu bagai dulu... jangan awak calar kaki kasihku

Ketik sini Bantu Blog ini

Khamis, 19 Mei 2016

Persatuan

Kejayaan satu kesatuan apabila dapat mengabungkan semua ahlinya. Aman muhibah.

Seperti persatuan penduduk. Ianya dapat dilihat semua penduduk kenal & biarpun tak aktif. Tahu setiap aktiviti biarpun tak hadir. Sertai apa jua agenda biarpun tak selalu. Paling penting adalah maklumat penduduk setempat sentiasa dapat diuar-uarkan. Jangan pinggirkan Melayu jangan pinggirkan India, Cina, Benggali atau Bangladesh sekali pun janji mereka ini adalah penduduk setempat.

Sekarang telah ada kemudahan seperti FB, Wsapp, Switter, blog & ada banyak lagi halaman/situs sosial yang boleh diujudkan. Pilihlah yang ianya dapat disertai oleh semua ahli persatuan. Jangan situs sosial yang terhad seperti wsapp jika penduduk atau ahli kesatuan itu lebih dari orang. Tak perlu rahsia atau buat situs sosial yang tertutup atau rahsia. Jadikan situs sosial awam supaya semua orang mudah mencapai atau akses maklumat.

JAHAT namanya jika satu-satu aktiviti dibuat secara tertutup. Sebagai contoh buat satu aktiviti rombongan. Tak semua ahli tahu. Top-top udah pergi gumbira dengan rombongan & kroni wsapp.  Ramai bersungut tak dapat ikut. Akan pasti AJK akan berkata.

"Awak tu yang tak aktif, tak mahu bercampur dengan orang..."

"Abis tu awak guna duit persatuaan hanya untuk sekelompok ahli elok ke?..." udah kena sebiji. Secara langsung bila kita nak cari salah orang salah diri akan terbuka dengan cakap atau borak sepontan.

Memang tak ada yang sempurna tapi kita sebagai umat Islam yang rata-rata hamba Allah Azza Wa Jalla yang naif ini kenalah ada ingat mahu jadi sempurna. Kan gitu?.






Tiada ulasan:

Catat Ulasan