kuredah hutan ranting rindu bagai dulu... jangan awak calar kaki kasihku

Ketik sini Bantu Blog ini

Isnin, 2 Jun 2014

Diamicron MR

 Ini antara 5 jenis ubat yang aku makan. 


  Amaran!

    
Doktor anda mungkin mahu anda untuk memeriksa tahap gula darah anda dari semasa ke semasa semasa anda mengambil ubat ini. Pastikan anda membincangkan bagaimana untuk melakukan ini dan berapa kerap dengan doktor anda , ahli farmasi atau pakar diabetes.


    
Pada masa-masa yang jarang berlaku , gula darah rendah (hipoglisemia ) boleh berlaku sebagai kesan sampingan ubat ini. Ini adalah lebih cenderung untuk berlaku jika anda tiba-tiba melakukan senaman lebih daripada biasa , mempunyai makanan anda pada masa-masa yang tidak tetap, makan kurang daripada biasa, atau terlepas makanan sama sekali. Atas sebab ini , adalah penting bahawa anda mengikuti nasihat pemakanan atau senaman yang diberikan kepada anda oleh doktor anda. Anda juga perlu memastikan anda sedar gejala hipoglisemia (ini boleh termasuk berpeluh sejuk, kulit pucat sejuk, gegaran, perasaan cemas, keletihan luar biasa atau kelemahan, kekeliruan, stres, kesukaran dalam kepekatan, lapar yang berlebihan, perubahan penglihatan sementara, sakit kepala atau rasa mual ) dan apa yang perlu dilakukan jika anda mengalami gejala-gejala ini . Berbincang dengan doktor anda , ahli farmasi atau pakar diabetes.


    
Orang yang mengambil tablet antidiabetic hanya perlu minum alkohol secara sederhana dan disertakan dengan makanan. Ini kerana alkohol boleh membuat tanda-tanda amaran anda gula darah rendah kurang jelas , dan boleh menyebabkan lambat gula darah yang rendah , walaupun beberapa jam selepas minum.


    
Jika anda mendapat jangkitan atau penyakit, atau mengalami kemalangan semasa mengambil ubat ini, anda perlu memberitahu doktor anda , kerana apabila badan diletakkan di bawah tekanan ubat ini boleh menjadi kurang berkesan untuk mengawal gula darah anda. Dalam kes-kes ini doktor anda mungkin perlu untuk menggantikan rawatan anda buat sementara waktu dengan insulin. Anda juga perlu berunding dengan doktor anda tentang rawatan kencing manis anda jika anda adalah disebabkan oleh menjalani pembedahan di bawah anestetik am , atau jika anda hamil. Dalam situasi ini gula dalam darah biasanya dikawal oleh insulin.


    
Jenis ini ubat boleh menyebabkan masalah hati kadangkala . Untuk sebab ini , anda perlu memberitahu doktor anda jika anda mengalami mana-mana gejala berikut semasa mengambil ubat ini , kerana ia mungkin menunjukkan masalah dengan hati anda : loya yang tidak dapat dijelaskan, muntah, sakit perut, keletihan , hilang selera makan , air kencing gelap atau kekuningan kulit atau putih mata (jaundis ).


Kesan-kesan sampingan

Ubat-ubatan dan kesan sampingan yang mungkin mereka boleh menjejaskan individu dengan cara yang berbeza . Berikut adalah beberapa kesan-kesan sampingan yang diketahui berkaitan dengan ubat ini. Hanya kerana kesan sampingan dinyatakan di sini tidak bermakna bahawa semua orang yang menggunakan ubat ini akan mengalami itu atau apa-apa kesan sampingan.

    
Gangguan usus seperti cirit-birit , sembelit, senak , mual , muntah atau sakit perut.
    
Gangguan penglihatan sementara pada awal rawatan .
    
Rendah tahap glukosa darah ( hipoglisemia) .
    
Kulit reaksi seperti ruam dan gatal.
    
Gangguan di tahap normal sel-sel darah dalam darah.
    
Kuning pada kulit dan mata (jaundis ).
    
Gangguan dalam fungsi hati.
    
Keradangan hati ( hepatitis) .
Kesan-kesan sampingan yang disenaraikan di atas mungkin tidak merangkumi semua kesan-kesan sampingan yang dilaporkan oleh pengilang ubat.
Untuk maklumat lanjut mengenai apa-apa risiko lain yang mungkin berkaitan dengan ubat ini, sila baca maklumat yang diberikan dengan ubat atau berjumpa dengan doktor atau ahli farmasi.


Bagaimana ubat ini boleh menjejaskan ubat-ubatan lain ?
Banyak ubat-ubatan boleh menjejaskan paras gula dalam darah. Adalah penting untuk memberitahu doktor atau ahli farmasi anda apa ubat yang anda sudah mengambil, termasuk yang dibeli tanpa preskripsi dan ubat-ubatan herba , sebelum anda memulakan rawatan dengan ubat ini. Begitu juga , periksa dengan doktor atau ahli farmasi anda sebelum mengambil apa-apa ubat-ubatan baru semasa mengambil satu ini, untuk memastikan bahawa gabungan itu selamat.
Ubat-ubatan berikut boleh meningkatkan kesan menurunkan gula darah ubat ini dan oleh itu meningkatkan peluang gula darah rendah (hipoglisemia) . Jika anda memulakan rawatan dengan mana-mana dos anda ubat ini oleh itu mungkin perlu mengurangkan :

    
antikoagulan , contohnya warfarin (kesan antikoagulan juga boleh diubah - jika anda mengambil antikoagulan dengan ubat ini doktor anda mungkin mahu untuk melaksanakan pemantauan tambahan masa pembekuan darah atau gula dalam darah)


    
Perencat ACE , contohnya captopril , enalapril ( ini boleh menyebabkan titisan tidak menentu dalam gula darah)
    
cimetidine
    
disopyramide
    
fibrates , contohnya clofibrate
    
Fluconazole
    
insulin
    
Antidepresan MAOI , contohnya phenelzine
    
miconazole (tidak perlu diambil dengan Gliclazide )
    
tablet antidiabetic lain
    
Phenylbutazone
    
dos besar salisilat, contohnya aspirin (sakit kecil dos melegakan biasanya tidak mempunyai kesan ini )
    
antibiotik sulphonamide , contohnya sulfamethoxazole , bersama- trimoxazole .
Beta- blockers, contohnya propranolol (termasuk titis mata yang mengandungi beta -blockers ) boleh topeng beberapa tanda-tanda gula darah rendah , seperti peningkatan kadar jantung dan gegaran . Mereka juga memanjangkan episod gula darah yang rendah dan menjejaskan pemulihan ke tahap glukosa yang normal .
Ubat-ubatan berikut boleh meningkatkan paras glukosa darah. Jika anda memulakan rawatan dengan mana-mana dos anda ubat ini oleh itu mungkin perlu meningkatkan :

    
beberapa ubat-ubatan antipsikotik , contohnya chlorpromazine , olanzapine
    
kortikosteroid, contohnya hydrocortisone , prednisolone
    
Danazol
    
diuretik , terutamanya diuretik thiazide , contohnya bendroflumethiazide
    
oestrogens dan progesterones , seperti yang terkandung dalam pil perancang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan