kuredah hutan ranting rindu bagai dulu... jangan awak calar kaki kasihku

Ketik sini Bantu Blog ini

Khamis, 5 Jun 2014

Komunikasi Songsang.

Komunikasi Songsang.
Sering kita silap dalam komunikasi antara keluarga. Terutama antara pasangan kekasih atau suami isteri. Begitu juga dengan anak-anak Perkara ini perlu dibetulkan agar hubungan yang intim akan bertambah mesra.

2. Sebagai ayat contoh. "Ayah makanan dah siap tak nak makan ke?" macam pertanyaan bukannya mengajak makan. Silap-silap sang suami akan jawab "tak nak makan... ibu makanlah seorang..." patutnya berbunyi begini. "Abang makanan dah siap moh kita makan bersama!" kan lebih mesra bunyinya. Suami akan rasa bersalah jika tak temankan isteri makan.

3. Samalah mengejutkan anak bangun sembahyang subuh. "Bagun!!! Matahari dah nak terbit...tak mahu sembahyang subuh ke?" macam anak tu tak mahu sembahyang... ayat lebih mengingatkan bangun "Azim bangun... matahari dah nak terbit nanti tak sempat nak solat! nanti Tuhan marah" bunyinya lebih mesra & prihatin... lebih mengingatkan.

4. Ada banyak lagi perbualan kita seharian yang kena dibetulkan. Tak kiralah berbual dengan kekasih, suami isteri, anak-anak atau rakan taulan. Berikan sebab atau kata-kata baik jika kita tak setuju. Sebagai contoh bila anak-anak merengek nak belikan mainan yang tak penting; ketika itu memang kita tak berduit lebih. Cakap terang-terang dengan anak-anak; katakan kenapa kita tak boleh belikan sesuatu mainan itu sebab kita tak cukup duit, nak beli benda lain & berikan harapan kepada permintaannya. Tunaikan harapan itu di hari kemudian.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan