kuredah hutan ranting rindu bagai dulu... jangan awak calar kaki kasihku

Ketik sini Bantu Blog ini

Khamis, 24 Julai 2014

5 Mitos Minyak Enjin

mitos minyak enjin

5 Mitos Minyak Enjin

Kita semua tahu bahawa kereta kita memerlukan minyak enjin untuk beroperasi dengan lancar. Peranan minyak enjin adalah untuk memastikan bahagian-bahagian yang bergerak enjin dilincirkan, untuk melindungi mereka daripada kakisan karat, dan – dengan moden tambahan minyak pencuci – untuk memastikan mereka bebas daripada lumpur dan gunk enjin umum.
Tetapi kebanyakan daripada kita juga tahu beberapa perkara mengenai minyak enjin yang tidak benar-benar benar. Sebagai contoh, kita perlu sentiasa untuk menukar minyak setiap 3,000 batu (4,828 kilometer), dan apabila warna minyak enjin anda mula menjadi gelap, bermakna bahawa enjin bakal dipenuhi keladak yang berbahaya.
Sebenarnya, tidak. Idea-idea ini adalah mitos dan di bawah ini kita akan membongkar tiap satu, bersama dengan beberapa fakta minyak enjin yang kononnya benar.
fully sy

1.”W” dalam minyak 10W-30 bermaksud “weight/berat.”

Apabila anda membeli minyak enjin, adalah penting untuk mengetahui kelikatan minyak . Makin kurang kelikatan, lebih lancar ia bergerak melalui enjin anda dan melincirkan komponen enjin yang bergerak. Minyak enjin terbaik mempunyai kelikatan yang tidak begitu tinggi (yang hampir tidak mengalir) atau begitu rendah ( begitu cair sehingga terkeluar daripada enjin seperti air).
Terdapat dua cara di mana kelikatan minyak diukur : gred tunggal dan multi- gred. SAE 30 adalah rating tipikal single-gred. Ini bermakna bahawa organisasi yang dipanggil Persatuan Jurutera Automotif (SAE ) menjalankan minyak enjin melalui alat standard seperti tiub dan masa dikira untuk mengukur berapa lama (dalam saat) untuk mengalir dari satu hujung ke hujung yang lain. Penarafan kelikatan adalah bilangan saat digenapkan kepada yang puluhan terdekat. Oleh itu, minyak SAE 30 mengambil masa lebih kurang 30 saat untuk mengalir melalui tiub. Ini merupakan rating kelikatan tunggal yang kadang-kadang dipanggil “berat ” minyak.
Malangnya , perubahan kelikatan minyak dengan suhu dan rating kelikatan tunggal hanya mewakili aliran minyak apabila ia panas. Bagaimana jika anda perlu untuk menghidupkan kereta anda pada pagi musim sejuk? Minyak akan mengalir lebih perlahan-lahan , jadi Kedudukan kelikatan sejuk adalah juga penting . Satu rating multi-gred memberi anda kedua-dua kelikatan panas dan sejuk. Bagi minyak 10W- 30, rating 30 adalah sama seperti kelikatan SAE 30 bagi minyak panas, tetapi 10W adalah rating kelikatan untuk minyak sejuk, menurut satu sistem penarafan standard yang dibangunkan oleh SAE untuk kegunaan minyak musim sejuk.
Disebabkan itu, “W” bermaksud:  Winter, musim sejuk.
chk

2.Apabila minyak enjin bertukar gelap, ia adalah kotor dan perlu ditukar.

Jika anda seorang yang teliti tentang penjagaan kereta, anda mungkin bimbang dari semasa ke semasa bahawa minyak anda telah kotor dan akan menyebabkan keladak untuk mengenap (berkumpul di bahagian bawah) di dalam enjin anda. Jadi, anda tentu akan memeriksa batang celup untuk memeriksa warna minyak di hujungnya. Apabila ia menjadi gelap, anda mungkin akan fikir ia terlalu kotor untuk digunakan dan perlu ditukar, bukan?
Salah. Malah, apa yang sebaliknya adalah benar. Jika anda menggunakan minyak enjin pencuci (dan minyak enjin yang paling moden mempunyai tambahan pencuci ), minyak itu sebenarnya sedang bekerja dengan cara ia sepatutnya ia bekerja, menyebarkan zarah kecil yang membendung keladak pada enjin di dalam minyak itu sendiri supaya keladak tidak terbina. Itulah sebabnya minyak kelihatan gelap, tetapi ini sama sekali tidak menghalang minyak daripada melaksanakan fungsi-fungsi biasa iaitu melincir dan melindungi permukaan logam dalam enjin.
Kesimpulannya, masa untuk tukaran minyak enjin hanya ditentukan oleh masa yang ditetapkan oleh syarikat pengeluar kereta anda, dan bukannya warna minyak enjin itu sendiri.

3.Anda perlu menukar minyak anda setiap 3,000 batu, tidak kira apa yang yang terkandung dalam manual.

Pada suatu masa dahulu, hampir setiap pengeluar kereta mengesyorkan bahawa minyak enjin perlu ditukar setiap 3,000 batu (4,828 kilometer). Jika masih menggunakan minyak lama, enjin akan mula dipenuhi keladak, yang bukan sahaja akan menjejaskan prestasi tetapi akan meletakkan komponen bergerak pada risiko kerosakan yang tinggi.
Itu tidak benar. Minyak detergen moden, kelikatan minyak yang lebih baik dan kejuruteraan auto lebih baik secara umum kini membenarkan kereta untuk pergi kira-kira 7,500 batu (12.070 kilometer) sebelum minyak enjin perlu ditukar. Terdapat Laporan Pengguna yang membuktikan ia hanyalah mitos palsu, yang menyatakan bahawa melainkan jika anda memandu kereta anda dalam keadaan yang luar biasa sukar, terutamanya jika anda sentiasa memandu dan berhenti (dalam kesesakan lalu lintas), berjalan sejauh  7,500 batu (12.070 kilometer) sepatutnya tidak akan merosakkan enjin anda apa jua sekali pun keadaannya.
oil addit

4.Additive minyak enjin akan meningkatkan prestasi enjin anda.

Ini adalah benar – tetapi dikatakan bahawa “additive” telah pun ditambah sebelum anda membeli minyak. Mana-mana jenama yang terkenal minyak enjin akan datang dengan additive yang meningkatkan indeks kelikatan – julat suhu di mana ia mengalir dengan baik melalui enjin – dan yang memberikan sifat-sifat bahan pencuci yang menjaga enjin anda bebas daripada keladak,  karat untuk mengelakkan kakisan dan bahan kimia untuk melindungi permukaan logam dalam enjin.
Dengan semua ini additive yang sudah pun ada dalam minyak, menambah additive tambaham dalam minyak sebenarnya boleh mencairkan apa yang sudah ada dan mengurangkan keberkesanan minyak. Semak manual kereta anda untuk melihat jika ia mempunyai apa-apa keperluan tambahan khas.
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

5.Minyak enjin sintetik boleh menyebabkan kebocoran minyak.

Kembali pada tahun 1970-an , apabila minyak enjin sintetik (minyak yang tidak berdasarkan petroleum tetapi stok berasaskan bahan kimia seperti polyalphaolefins ) mula-mula menjadi popular, tetapi tidak sentiasa berfungsi dengan baik dengan gasket dalam enjin kereta. Ia boleh menyebabkan gasket mengecut (dengan cara yang minyak berasaskan petroleum tidak), menyebabkan kebocoran minyak misteri yang akan muncul di ruang letak kereta anda. Sesetengah orang masih takut bahawa minyak sintetik akan menyebabkan kebocoran, lalu menyebabkan mereka terus menggunakan minyak berasaskan petroleum.
Pengeluar minyak lama dahulu telah belajar untuk menghasilkan minyak sintetik supaya pengecutan seal dan gasket tidak berlaku.

Bagaimana? Diharap nukilan ini sedikit sebanyak membantu anda.

Fully synthetic - 15,000-25,000km sekali service.
Semi-syn - 10,000km sekali service.
Mineral oil - 5000km sekali service.

aku kn guna petronas yg syamtium tue...10k br servis semula...

tengok manufacture recommendation.

cth:-

-kereta LX470 (2002) pakai fully Synthetic (Mobil) = 10,000km
-VW Tiguan (2008) pakai fully Synthetic (Mobil gak) = 15,000km
-MB E280 w124 (1995) semi synthetic (Mobil gak) = 5000km

bila aku tanya kenapa beza ? diorang cakap car manufacture yg rekomen. aku rasa ader gak kene mengena ngan teknology pembuatan enjin tu sendiri, makin moden kereta tu , makin jauh jarak service mileage dia.

tapi, kalo kereta tu jarang jalan, cukup 6-7 bulan aku tukar je minyak hitam walaupun service mileage tak sampai lagi.

pendapat ini menarik:

Servis berpandukan kilometer nih kurang tepat sikit, dah tiba masanya untuk kita ubah persepsi sikit untuk servis kereta berdasarkan km nih, mungkin kita kena ikut macam aircraft kot, kira flight hours sebab.....

1) satu kereta kat Melaka bergerak 50km (pergi-balik) sehari mengambil masa 1 jam total jam perjalanan yg lancar.

2) satu kereta kat KL bergerak 50km (pergi-balik) sehari mengambil masa 3 jam total jam perjalanan dalam traffic-jam.

kereta yang kat KL enjinya berkerja lebih 3x compare dengan kereta yang tak penah tempuh traffic-jam hari-hari dan ini memberi kesan pada lifespan atau jangka-hayat enjin kita. kita kena ingat dalam traffic-jam, w/pun kereta tak bergerak tapi enjin still running, timing-belt, tali kipas, air-cond semua jalan...... so faham-fahamlah , kereta kat KL takkan nak tunggu 10000 km kot nak tukar minyak enjin sedangkan hakikatnya dia dah pakai 30000 km........ tu pasal ler kita dengar ada kereta yang putus timing belt lah, water-pump rosak lah walhal kereta baru beberapa ribu km..... dan tak perlulah kita compare dengan kereta org tua kita kat kampung nun yang pakai saga dah 15 tahun tapi ok jer.......

servis berdasarkan km nih hanya DISYORKAN oleh pengeluar dan bukan la mandatori kerana ia bersandarkan kepada penggunaan kereta pada tahap normal....... lagipun kereta kita ada meter km jer mana ada meter utk indicate baper lama enjin dah bekerja. mungkin km ni lebih sesuai untuk penggunaan tayar, suspension atau absorber.

jadi lu pikir la sendiri........

Originally posted by pendekar_jebon at 5-11-2008 08:59 AM


ye ke camtu.... yang aku tau macamni

Mineral oil - 5000km
Semi syn - 5000km gak
Fully syn - 10000km

itu yang kebanyakan workshop bagitau termasuklah service center........

Workshop semua  mahu untung.  Minyak fully-synthetic yang berkuality tinggi seperti Mobil 1 boleh sampai 25,000km no problem. Minyak semi-synthetic seperti syntium 800, castrol magnatec boleh pergi 10,000km tanpa masalah. Bukti? Aku sendiri pakai syntium 800. Tukar tetiap 10,000km. Kereta aku 12 tahun/310,000km. Engine masih senyap dan tip-top. David Paul (NST's CBT) pun cakap minyak syntium 800 semi-sinthetic boleh 10,000km tanpa masalah.

12 ulasan:

  1. sy selalu alert bila nak service kereta atau nak tukar mnyak enjin.kereta nak pakai lama.kalau tak jaga btul2 nanti masalah kt part kereta yg lain pulak.

    BalasPadam
    Balasan
    1. kereta aku ni baru je tiga tahun lbih pakai,tapi enjin asik panas je,jem skit mula la nak meragam,risau aku.dah la skrg semua kos mhal.

      Padam
  2. kalau kereta mahal, harga servis pun mahal. Tukar tayar ke, masuk minyake kereta, susah lah nak bayar belanja kereta ni.

    BalasPadam
  3. hahaha... minyak kereta yang mahal sesuai kereta mahal sahaja, orang kaya mampu beli, tak payah risau lah....

    BalasPadam
  4. selalunya org gna semi sintetik pun dah bgus byk dah.tak pyh tggu mahal ke murah.lain kete korg nk pkai tuk lumba.boleh arr taruk mahal punya

    BalasPadam
    Balasan
    1. harga semi sintetik rasa macam separuh harga full sintetik, i pun pakai semi dan full sintetik minyak kereta juga, rasanya tak ada beza banyak, kereta saya juga boleh jalan, jadi semi dah cukup.

      Padam
    2. kalau kerata mahal atau premim lebih baik guna full sintetik sbb isi minyak dlm beza dan juga blh jaga engine yg panas... jika suka hati tukar biasa takut engine cepat mati ni... biasa aku pun guna shell ultra lebih baik utk engine ku...

      Padam
  5. lupa aku nk ckp, setuju jugak dgn penulis ni,so far mmg mobil jadi plihan.

    BalasPadam
    Balasan
    1. oh ya keh? nampak kamu macam tahu banyak tentang minyak kereta. boleh beza jenama SHELL, Caltex, Petronas? mana satu jename minyak kereta lebih baik?

      Padam
  6. mobil dan shell ada kebaikkan dia... tapi shell skrg ni buat member mcm tu blh dpt warranty atas engine minyak ni dan selama2 12 tahun... gila begitu lama warranty bagi...

    BalasPadam
    Balasan
    1. kawan 12 tahun ada betul ke? jadi beli shell helix buat member sekali selama lama ambil warranty minyak free kan? hahahaha... shell apa reward ni bagi mcm hebatnya...

      Padam